eVYFUK.cz
Váš velko a maloobchodní dodavatel kvalitních výfuků na všechny typy aut


Nákupní košík

Košík je prázdný

zobrazit smazat




Výfuk, částí výfuků a jeho funkce

 

Výfukový systém odvádí výfukové plyny z motoru vznikající jeho spalováním. Další úlohou je snížení hluku tvořeného spalováním v motoru. Výfukový systém odvádí škodlivé výfukové plyny mimo vozidlo, aby nedošlo k jeho proniknutí do kabiny. Výfukový systém je navržen pro každý motor zvlášť, aby byl zachován správný zpětný tlak uvnitř motoru, čímž je zaručeno správné plnění a vyprázdnění spalovacího prostoru. Díky tomu má výfuk velký vliv na využití maximálního výkonu při co nejmenší spotřebě.

 

Doporučení: Velice často se setkáváme s různými "úpravami" výfuků. Není výjimkou vsazením jiných dílů (především z vozu Škoda kvůli ceně) snížení průměru výfukového potrubí někdy i více než o polovinu. V takovém případě dochází k enormnímu zvýšení tlaku uvnitř motoru a nedostatečnému odvodu spalin. Na výfuku tímto ušetříte minimum v porovnání s investicí do opravy motoru.

 

Výfuk a jeho opotřebení

 

Výfuk je jedním z nejvíce namáhaných součástí automobilu. Díky výraznému střídání teplot, působením kyselé vody vzniklé kondenzací výfukových plynů, podléhá celé výfukové potrubí extrémní korozi. Z venkovní strany na výfuk působí voda, nečistoty na cestách (kameny a jiné předměty). Dalším faktorem, který na výfuk působí, jsou vibrace, které namáhají ohyby a především spoje. Proto firma POLMOstrów sp.z.o.o. v maximální míře vyztužuje spoje mezi trubkou a tlumičem.

 

Výfuk a jeho díly

 

Výfukové svody:

 

Výfukové svody jsou první část výfukové soustavy. Svody odvádí výfukové plyny od hlavy motoru po první výfukový tlumič, nebo katalyzátor. Výfukové svody jsou tvořeny většinou jednou, nebo dvěma trubkami. V případě vozu s katalyzátorem by měly být tyto svody vždy z nerezavějící oceli.

 

Pružné členy (drátěnky,pletence)

 

Pružné členy slouží k odstranění vibrací vznikající chodem motoru. Pružné členy jsou umisťovány co nejblíže motoru, většinou ještě před katalyzátor. Tyto pružné členy se musí navařit po vyříznutí stávajícího pružného členu. Před objednávkou doporučujeme změřit průměr trubky před a za stávajícím členem. K délce stávajícího členu od sváru po svár připočtěte 2-3cm. Nový člen musí být nasazen na výfukové potrubí a provařeny všechny 3 vrstvy. Průměr členu se řídí vždy širším průměrem výfukového potrubí. Dodáváme pružné členy se systémem "INTERLOCK". Tyto pružné členy se vyznačují vysokou pružností pro co největší účinnost.

 

Doporučení: Často zákazníci ve snaze "ušetřit" nahrazují pružné členy trubkou. V takovém případě dochází k výraznému zvýšení hluku v kabině, ozývají se různé pazvuky a dochází k vylamování trubek z tlumičů výfuků, nebo praskání výfukových trubek v ohybech. V takovém případě nelze uplatnit na výfukové potrubí či tlumič výfuku reklamaci.

 

Katalyzátor:

 

Katalyzátor je velice jemné síto malých komůrek potažených vrstvou vzácných kovů (platina, paladium, rhodium atd.). Katalyzátor díky chemické reakci snižuje obsah kysličníku uhelnatého a uhlovodíků ve výfukových plynech. Vedlejším produktem této reakce je voda, která kondenzuje ve výfukové soustavě. Katalyzátor je u novějších modelů automobilů jak u benzínových, tak u dieselových motorů. Technicky se jedná o totožný katalyzátor, rozdíl je ve složení vrstvy vzácných kovů. Starší dieselové motory musí mít kvůli kouřivosti katalyzátor se sníženou hustotou komůrek. Originální katalyzátory jsou v drtivé většině keramické. Univerzální katalyzátory se vyrábějí i s kovovou vložkou, což má spoustu výhod

UPOZORNĚNÍ: obsahy motoru uvedené u univerzálních katalyzátorů platí VŽDY pro nepřeplňované motory (bez turba). V případě turba je třeba přepočíst použitelnost individuálně.

 

 

Katalyzátory keramické:

 

Tyto katalyzátory mají keramickou vložku. Jedinou výhodou těchto katalyzátorů je pouze o něco nižší cena. Keramické katalyzátory jsou mnohem citlivější na poškození jak mechanické (uder cizího předmětu na vozovce) tak chemické a to zejména při špatném seřízení motoru. Keramické katalyzátory se nehodí pro vozy upravené na alternativní pohon LPG/CNG ani dieselových motorů.

 

Katalyzátory kovové:

 

Tyto katalyzátory mají vložku kovovou. Tyto katalyzátory jsou jen o trochu dražší než katalyzátory keramické. Zato mají mnohem širší použití. Kovové katalyzátory nejsou tak citlivé na mechanické poškození, není tak velké riziko poškození vlivem horšího chodu motoru. Tyto katalyzátory jsou vhodné pro dieselové motory i motory poháněné alternativním pohonem LPG/CNG. Námi dodávané kovové katalyzátory mají zvýšený obsah Titanu, aby lépe odolaly vyšší spalovací teplotě u pohonu LPG/CNG.

 

Poškození katalyzátoru:

 

* ucpání katalyzátoru-dojde většinou po natankování nekvalitního bezolovnatého benzínu, při špatném zapalování motoru, velkému průsaku oleje do spalovacího motoru.

 

* k poškození (roztopení) katalyzátorové vložky může dojít při roztlačování vozidla. Do katalyzátoru se dostane s výfukovými plyny i nespálené palivo, které se vznítí až v katalyzátorové vložce.

 

* Motor nikdy nestartujeme s vyšroubovanými zapalovacími svíčkami.

 

Lambda sonda:

 

Lambda sonda je čidlo, umístěné před katalyzátorem případně v tělese katalyzátoru. Toto čidlo vyhodnocuje množství kyslíku ve výfukových plynech. Na základě těchto údajů řídící jednotka motoru upravuje poměr paliva a vzduchu pro zachování optimálního spalování. Nefunkční lambda sonda má za následek nedokonalé spalování, které ve většině případů vede ke zvýšení spotřeby paliva, snížení výkonu motoru a vyšší kouřivosti. Hrozí také trvalé poškození katalyzátoru.

 

Tlumič výfuku:

 

Tlumič výfuku je tvořen několika komorami, přes které jsou pomocí děrovaných trubek vedeny výfukové plyny tak, aby došlo ke snížení jejich rychlosti a tím i snížení rezonancí. Tyto děrované trubky jsou obaleny "nekonečným skelným vláknem". Toto vlákno na rozdíl od skelné vaty používané dříve nesaje kondenzovanou vodu, vydrží teplotu až 900oC, takže nehrozí její hrudkování a následné postupné vyfoukání výfukovými plyny.

 

Výfukové trubky:

 

Díky vysokým rozdílům v teplotě jsou výfukové trubky vždy vyrobeny "švovou technologií". Výfukové trubky spojují jednotlivé tlumiče výfuků, koncová trubka pak odvádí výfukové plyny mimo auto.